OEFENTHERAPIE

We maken gebruik van oefentherapie om te revalideren (bijvoorbeeld na hernia operatie), om soepeler te worden en om meer stabiliteit in de wervelkolom te krijgen.

Wat heeft RUGOPTIMAAL te bieden?

Bij RUGOPTIMAAL staat de beste trainingsopstelling voor de lage rug, tenminste in Noord-Nederland. Apparaten met ingebouwde sensoren die feedback geven over het juiste bewegen (Dr. Wolff lijn) en de rugversterkende en mobiliserende rugstoel van David Spine Concept. Voor de meest subtiele aanspanningen aanleren van de dwarse buikspier, kunnen we gebruik maken van echografische feedback.

Bij oefentherapie krijg je, in tegenstelling tot bij behandeling, geleidelijker verbetering van de klachten. Gemiddeld duurt een oefentraject dan ook langer en daarvoor zijn meer zittingen nodig. In de praktijk zijn veel mensen beperkt aanvullend verzekerd, of soms helemaal niet aanvullend verzekerd. We gaan dan samen kijken wat je zelf bijvoorbeeld thuis kan doen voor een ‘B-oplossing’.

Soepelheid van de wervelkolom

Veel klachten vinden hun oorsprong in de wervelkolom, om precies te zijn in de tussenwervelschijven. Deze ‘schokdempers’ zijn slecht doorbloede, slijtende structuren en worden gevoed door beweging (gewrichtsvloeistof voedt de cellen).

Op jongvolwassen leeftijd begint het natuurlijk slijtageproces in de vorm van uitdroging van deze schokdempers, en er komen kleine barstjes en scheurtjes in de buitenste ringen.

Ondanks dat de snelheid van dit verouderingsproces redelijk genetisch is bepaald, kan je behoorlijk invloed uitoefenen op de kwaliteit van deze schakels. Naast genoeg dagelijkse beweging is de soepelheid verschrikkelijk belangrijk. Met verminderde beweeglijkheid komt de ‘smering’ van het gewricht in het geding en komen er tijdens bewegen grotere krachten op deze schokdempers te staan.

Soepelheid in de lage rug is door behandeling vrij zwak beïnvloedbaar en behandeling zal zeer zelden een lange termijn effect geven. De kracht van beweeglijkheid zit in de herhaling. Met de David Spine rugstoel kan je een flinke stap voorwaarts maken en gecombineerd met dagelijkse (yoga) stretches kan je het optimum in soepelheid bereiken.