HOUDING

Er zijn hoofdzakelijk 3 houdingen: zitten, staan en liggen. Krijg je vooral last van langdurig in dezelfde houding doorbrengen, dan moet boven alles die houding geoptimaliseerd worden.

HOE GAAT DAT IN ZIJN WERK?

Als het gaat om pijn na langdurig staan of liggen, dan is er een paar handige aanwijzingen die veelal direct verbetering opleveren. De grote boosdoener in de wereld van rugpijn is erg vaak het zitten.

We hebben de twijfelachtige eer om als Nederlanders de meeste uren per dag zittend door te brengen. En dan is het zeer belangrijk dat je goed zit. Het is een utopie om op eigen spierkracht urenlang een goede houding vast te houden; Dat levert vermoedelijk alleen maar meer klachten op. Een goede houding komt vanuit goed gebruik van goed meubilair met ‘alles op de goede plek’.

Als arbeidsfysiotherapeut ben ik gespecialiseerd in het opbouwen van een goede werkhouding (of studiehouding). Er zijn veel details, maar in grote lijn gaat het om zoveel mogelijk steun vinden in de onderrug. Dit geeft een gunstiger druk in de tussenwervelschijven van de onderrug en tevens zorgt het voor lagere spierspanning in nek en bovenrug.

Ik leer je in korte tijd aan hoe je tot een zo goed mogelijke zithouding komt, al dan niet met hulpmiddelen indien nodig. Daarnaast leg ik je uit waarom het goed is om af te wisselen en denk ik mee over aanpassingen op de werkvloer (zoals sta-tafels of ergonomische steunen).

ZITTEN IS HET NIEUWE ROKEN

Bij veel mensen blijkt na grondige analyse dat zitten de grote sluipmoordenaar is. Iets van de grond oppakken is wel pijnlijk, maar vooral nadat men lange tijd gezeten heeft. Na een wandeling is iets van de grond oppakken geen enkel probleem. Dan zit het probleem in het zitten en niet in het buigen van de rug.

Hoe het precies zit, leg ik je allemaal uit en ik leer je hoe je rugpijn afneemt of verdwijnt.